Därför bör du träna på morgonen

Låter det som en pärs att gå upp tidigare på morgonen för att hinna träna innan arbetet? Du kanske hellre slår dig ner med tidningen för att slöläsa i samband med att du dricker ditt morgonkaffe. Att vara morgontrött är något som du verkligen inte är ensam om. Alla kan känna sig extra sega på morgonen och om man fick välja skulle man troligtvis ligga kvar i sängen hela dagen.

Vill du ha ett mer hälsosamt liv är det dock på morgonen som du ska aktivera dig som mest. Med det sagt menar vi inte att du ska börja storstäda hemmet klockan 05.00, utan det är mer på gymmet eller i löpspåret du ska befinna dig. Forskningar har visat att träning på morgonen faktiskt kommer med betydligt fler positiva effekter än om du tränar på eftermiddagen eller kvällen. Här nedan kan du läsa om fyra av dessa fördelar!

1. Du skapar en hälsosam och uppmuntrande vana

Om du ser till att göra en hälsosam handling redan på morgonen så är chansen större att resten av dagen blir lika bra. Om vi gör något bra och positivt så fort vi vaknar så håller vi humöret uppe mycket längre. Du ser även till att kicka igång hjärnan och kroppen, vilket i sin tur bidrar till att du kan fatta bättre och snabbare beslut.

2. Du kan slippa vakna på fel sida

Okej, du kanske inte kan “slippa” vakna på fel sida, men du kan åtminstone se till att du inte blir fast där hela dagen. När vi rör på oss så frigör vi lycko-hormoner i kroppen, vilket i sin tur har en positiv inverkan på vårt humör. Med träning får du alltså ett riktigt dunder-läkemedel!

3. Bli piggare och få mer energi

Är du en av många svenskar som börjar dagen med en kopp kaffe? Då hör du till normen. Att dricka kaffe är faktiskt i sig bra för hälsan, men om du vill dra ner på konsumtionen kan du välja träning istället. Om du tränar på morgonen så kommer du att få mycket mer energi, energi som håller längre än vad kaffet någonsin kan ge dig. Dessutom slipper du använda dig av koffein för att vakna till ordentligt.

4. Få en mycket bättre sömn

Forskning har visat att människor som väljer att träna på morgonen också får en mycket bättre sömn under natten. Detta gäller främst människor som fokuserar på högintensiv träning av olika slag. Det är aldrig en bra idé att träna för tätt inpå att du ska gå och lägga dig. Om du gör det så finns det risk för att du får svårare för att somna och även att din sömnkvalitet inte blir lika bra.

Related Posts

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ezy